Kas lācītim vēderā, jeb kā ir uzbūvēts elektriski augstumā regulējams galds?
Kad, pat mehānikā visai izglītots sarunas biedrs sāka klāstīt teoriju:"Nu tur taču nekā nav, par ko te maksāt to naudu!", kļuva skaidrs, ka ir nepieciešams neliels ieskats galda uzbūvē un cenās.
Elektriski augstumā regulējams galds sastāv no 3 daļām:
1.Galda rāmja nesošā struktūra: 2x teleskopiskas kājas, 2x rāmja veidojoši profili, 2x balsta pēdas. Papildus nāk sauja ar skrūvēm un 4 regulācijas peciņas.
2.Elektromehāniskā daļa: 2xmotori ar gliemeža pārvadu, 2x kustības pārvada sistēma ( parasti „leadscrew” ar atbilstošu uzgriezni), 2x kājas struktūras un elektromehāniskās daļas savienojums, cauruļu kustības slīd-gultņi.
3.Elektronika: Kontrolieris, vadības pults, 2x motora rotācijas sensors ( parasti http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor ), 2x motora vadības un sensoru kabeļi.
Kā redzams, tā ir vesela kaudze ar detaļām, kuras pat nav iespējams salikt vienā fotogrāfijā.
Paskatīsimies dziļāk - kas tad dzīvo katrā daļā un kādas ir galvenās funkcijas un tām sekojošās prasības:
1Galda struktūra konstruktīvi ir ļoti līdzīga krietni vienkāršākam galdam: galds ar iestādāmu augstumu, piemēram -.http://www.mmdrs.lv/lv/produkti/box-serijas-galdu-ramis/item/3-selectable-height-desk-frame, tomēr šāgalda kājas nekad nestrādās elektriski augstumā regulējamā galdā. Ir nepieciešami būtiski uzlabojumi un papildinājumi,lai galda kāja no divām samauktām un savstarpēji nofiksētām caurulēm kļūtu par viegli un stabili darbināmu teleskopu: ir jānodrošina cauruļu savienojuma precizitāte ap 0.05mm. ( kas ir mazāk kā krāsas kārtas biezums ) To panāk:
- Izmantojot caurules ar augstāku precizitātes pakāpi
- Pirms montāžas kontrolējot cauruļu iekšējo un ārējo ģeometriju, izdarot precīzus uzmērījumus
- Montāžas procesā piemeklējot atbilstoša izmēra plastmasas slīdvirsmas
Bez aprakstītajiem papildinājumiem ir vēl virkne uzlabojumu, lai nodrošinātu konstrukcijas mehānisko izturību ( galds augstumā 1200mm prasa krietni stingrāku konstrukciju kā galds augstumā 800mm ).
Nu ko, kāju un rāmi esam salikuši, bet tā joprojām nekustās, nav dzīvības, ir nepieciešams dzinējspēks jeb elektromehāniskā daļa.
2Kustību nodrošina mehānisms, kādu var atrast zem automašīnas ( konkrētā gadījumā – autobusa ) priekšējiem sēdekļiem – līdzstrāvas motors ar gliemeža pārnesumu un kustības pārvada skrūvi. Nekā jauna vai unikāla, izņemot to, ka šādas mantiņas pat labā darbnīcā uztaisīt nekādi nevarēs. Šajā sadaļā ietilpst arī plastmasas slīdvirsmas, tās tiek ražotas no īpašas plastmasas, dažādos biezumos, un elementi motora stiprināšanai.
Jauki, kājās ir parādījusies dzīvība, motori griežas, augstums regulējas, bet tikai katrai kājai atsevišķi un pa savam. Te talkā nāk elektronika vadības kontrolieris un atpakaļsaites sistēma.
3Kontrolieris nodrošina visas dzīvības funkcijas:
- Kāju kustības sinhronizāciju: katrs motors griežas nedaudz atšķirīgi, jo lielāka un atšķirīgāka slodze, jo atšķirīgāks ātrums.
- Lēno palaišanos, motoriem kustība ir jāuzsāk pakāpeniski.
- Pārslodzes aizsardzību.
- Kājas augstuma un gala stāvokļu kontroli.
Lai uzzinātu, ko tad dara motori, to kustība tiek kontrolēta ar sensoriem, tie parāda motora griešanās ātrumu un virzienu. Kontrolieris regulē katra motora jaudu un sinhronizē to griešanās ātrumu.
Papildus tam, kontrolieris, tādā „gudra suņa” valodā uztur komunikāciju ar lietotāju, tam ir jāspēj pateikt būtiskā informācija par gatavību darbam, bet displeja tam parasti nav, tas klikšķ, mirgo, pīkst.
Nu ko, prasmīgām un pieredzējušām rokām saliekot to visu kopā - kājas strādās ļoti labi. Jā, tieši tā – rokām. Produktu ražošanas apjomi nav pietiekoši automātiskajām montāžas līnijām.
Un vēl interesants fakts – elektriski augstumā regulējamie galdu rāmji ir viens no tiem produktiem, kuru piedāvājums no Ķīnas ( un tā reģiona kopumā ) nav ļoti plašs, bet publiski pieejamais nav pārāk kvalitatīvs. Savukārt cenu ziņā piedāvājums nekādu lielu brīnumu nerada, price/performance ratio ir zems.
Nu par cenām, ir ļoti grūti sadalīt gala lietotāja cenu sastāvdaļās, ja šīs sastāvdaļas atsevišķi nav nopērkamas. Tomēr, izmantojot vispārējos cenu veidošanās principus, dalījums būtu aptuveni šāds:
Iestādāma augstuma rāmis
|
77.22
|
Ls
|
Papildus izmaksas par montāžu un materiāliem
|
21.06
|
Ls
|
Elektromehāniskā daļa
|
84.24
|
Ls
|
Kontrolieris un sensori
|
63.18
|
Ls
|
|
245.7
|
Ls
|
Skaitļi bez PVN.